And so it begins…

Idag är det den 28/8, Nådens År, 2016. Jag är lite seg efter en 40-årsfest igår, även om jag absolut inte bälgade i mig de jästa dryckerna. Jag kan få en fruktansvärd huvudvärk efter en öl ibland, men inte idag, tack och lov.

På festen serverades en medelhavsbuffé. Ja, Ni vet alla vad det är, någon slags lam ursäkt för italiensk, spansk, kanske lite grekisk mat – men absolut aldrig syriansk, libysk, marockansk, maltesisk eller palestinsk mat, för att nämna några länder kring Medelhavet med rik matkultur. Inget ont om värden, bara en observation om förbättringsområde för alla jävla bufféer som heter nåt med ”Medelhav”.

Det är ungefär lika fräscht som ”Afrikansk dans”.

Sorry, tillbaks till den röda tråden; i buffén ingick charkuterier (troligen tyska – gaah!), minimozzarella, chiliräkor, kycklingspett (med teriyaki – WTF!), potatissallad, pastasallad, nån aioli-liknande röra, soltorkade tomater och oliver. Riktigt klassisk med andra ord. Jag mumsade på som alla andra och tog till och med om. I bakhuvudet tänkte jag, som jag tänkt några dagar nu – ”Passa på, om några dagar får du inte äta varken kött eller ost, på ett år”.

Jag kände inte, just där och då, att jag skulle komma att sakna nåt av det som serverades. Det var ju bra.

Två dagar kvar till ett Växtbaserat År…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

