Falafelfredag

Vem har inte ätit falafel? Alla vegetarianer har det! Men även de flesta all-ätare verkar ha gjort det. Det är en av de här typiskt vegetariska företeelserna som alla gillar. Malmö sägs vara Sveriges falafelmecka och det lär inte vara på grund av att alla är vegetarianer i stan. I resten av landet finns falafel på snart sagt alla pizzerior och kebaberior, inte heller det är pga alla vegetarianer….

På krogen har min hittills bästa falafeluplevelse varit på just en kebaberia, närmare bestämt på Odenplan i Stockholm. Efter en lång dag med prepp inför Nobels efterfest 2015, introducerades jag för denna underbarhet av frasigt friterad kikärtssmet. Det var så gott att jag gick tillbaks nästa dag….

Det finns många färdiga falaflar att köpa och de är verkligen bra att ha hemma. Flera recept på egna kommer jag att dela med mig av, men nu handlar det mer om sätt att servera och tillbehör.

Jag brukar käka falafel i vanliga tortillabröd, dessutom älskar kidsen att plocka saker i sina bröd och rulla ihop dem – de äter hur mycket som helst!

Inga konstigheter; grönsaker, lök, koriander, gärna sambal oelek i hysteriska mängder, kokt potatis (är faktiskt gott att mosa på!), den växtbaserade fraiche du gillar mest, eller en tahinidressing kanske?

Jag gjorde en enkel:

Typ 2 msk tahini

1 msk vatten

1 tsk citronsaft

1 klyfta vitlök, pressad eller riven

Salt

Rör ihop allt till en hyfsat tjock konsistens, smaka av med salt. Hacka ev i persilja eller gräslök, om du vill. Jäkligt gott faktiskt!

Kommentera

