Höstig gryta

Jag brassade på en god gryta, som för tankarna till vilt, skog och höst, ikväll.

Att jag använder torkade trattisar i receptet beror på ett par olika orsaker;

  1. Jag har inte plockat några jäkla svampar i år!
  2. Jag har massa torkade svampar!
  3. Torkad svamp ger en jäkla skjuts, smakmässigt, jämfört med färsk. Massa umami, som är så bra när man käkar helt växtbaserat. Och så koncentrerad svampsmak!

Jag använde Oumph! The Chunk, dvs deras okryddade Chunkvariant, som ”mitt-på-tallriken-protein”, men jag tror säkert att det kan funka med något annat med:

1 paket Oumph! The chunk, tinad

1 dl torkad svamp (eller typ 2 dl färsk)

1 stor lök

1 vitlöksklyfta

1 stor morot

2 dl växtbaserad fraiche (jag gillar iMat)

en skvätt mörk soja

2-3 tsk Dijonsenap

1 tsk malen kryddpeppar

1 tsk timjan

2-3 delade enbär

2 msk grönsaks eller svampbuljong (pulver)

2-3 msk av din frus fantastiska röda vinbärsgelé (eller nån annans gelé)

Olja till stekning

Potatis till servering

Först; blötlägg svampen (om torkad) i 2-3 dl vatten.

Hacka löken i stora bitar, tärna moroten och hacka vitlöken, till sedan.

Stek Oumph! i het panna med kryddpeppar, timjan, senap och sojan. Se till att få riktigt fin färg på det hela och lägg sen åt sidan. Fortsätt sen steka alla grönsaker och svampen (svampen kramar du ur lätt först – spara dock allt vatten!!!), några minuter – tillsätt sedan svampvattnet, sänk värmen och låt sjuda under lock till moroten börjar bli mjuk och vattnet nästan kokat bort.

Tillsätt nu fraiche, Oumph! och gelé- Låt koka upp, red eventuellt av och smaka upp med kryddor och senap till önskad smak!

Drog du igång potatisen på kokning innan du började med allt annat, så är du säkert klar med resten ungefär samtidigt som ”päran”.

Receptet kommer finnas på Oumph!’ s sida också.

img_6344
Stekt Oumph!

Ste

img_6343
Grönsaker och svamp


Resultatet!

 

 

 

 

 

Kommentera

