Äppelmos 2.0

Fick en massa äpplen från grannen. Typ 10 liter. Vet inte riktigt vad det är för sort han har, men det lutar åt Transparent Blanche.

Såg att det gick att göra mos i ugnen, vilket påminner rätt mycket om sättet jag gjorde mos till mina barn när de var småttingar. Då tryckte jag helt enkelt ett äpple i micron i 4 minuter, skrapade ur och smaksatte med tex kanel. De älskade det!

Hur som, efter att ha stått ivägen i kylen i en vecka, så ställde jag in dem i ugnen. Började på 150 grader, sänkte till 100 efter 45 min kanske. De kan ha stått inne lika länge på den temperaturen. Slog sen av och glömde bort dem i minst 2 timmar.

Det kan ha bidragit till resultatet….

Sen mixade jag skiten ur äpplena i en matberedare och passerade genom finmaskig sil. Med en soppslev i metall är det ganska enkelt.

Otrolig smak och konsistens. Inget socker, så man lär behöva frysa moset, för att det ska hålla.

Jag förnimde en doft av bittermandel, under mixningen, kanske från äppelkärnorna. Så jag testade att riva i ca 1 bittermandel till 2 dl mos. Efter en natt i kylen har smakerna utvecklats och är riktigt trevliga.

Andra smaker är de mer uppenbara; kardemumma, kanel, vanilj….

Testa; det är skönt att inte behöva skala! 

Kommentera

