Tisdagssoppan

Jag har en son som inte riktigt delar intresset för mat, med mig. Man skulle kunna säga att han är skomakarns barn. Visst, han har favoriträtter och äta bör man ju, och så vidare, men jag tror nog att det finns mer mat han INTE gillar, snarare än tvärtom.

Därför är det lite förvånande att en av hans favoriter är spenatsoppa! En rätt som sällan är någons favorit.

Spenatsoppa är väldigt enkelt att göra, men man kan såklart strula till det, tex koka med potatis för att ge mer näring och mättnad. Lök, palsternacka, gröna ärtor och vita bönor är andra saker man kan ha i för att sedan mixa slätt. Den här gången bestod soppan bara av en påse fryst spenat, 1 dl vatten, 1 vitlöksklyfta, grönsaksbuljong och kanske 2-3 dl iMat.

Tina ev spenaten, koka upp vatten och vitlök, lägg i spenat och grädde samt buljong. Låt det hela koka upp och mixa.

Tillsätt mer grädde eller vatten beroende på hur tjock soppan är och beroende på hur rädd du är för fett. Smaka av.

Koka inte spenaten mer än nödvändigt, dvs ett uppkok räcker. Annars riskerar du få en militärgrön soppa som smakar gräs.

Kokt ägg brukar man ha i och det höjer ju upplevelsen tycker jag. Jag hade lite växtbaserad ost hemma som jag tärnade i – fungerade väldigt bra faktiskt. Tofu skulle nog också passa.

Kolla in senare idag för recept på helt grymt frasiga och helt växtbaserade våfflor att avsluta sopptisdagen med!

Kommentera

