Falafel eller bara fel? 

Det är gott med falafel. Jag tror jag sagt det förr. 

Det går ju att köpa färdig falafel, som är goda, men man kan ju inte hålla på och köpa färdigmat jämt – hallå, det här är ju en blogg – en blogg där det ska finnas recept! 

Jag vet. Jag skäms. Men det är också en blogg om vardagen och såhär ser min vardag ut just nu. La jag ut alla mina måltide här, skulle det snart bli tjatigt med alla chips och folköl, så jag besparar er det. 

Men idag, minsann, fick jag feeling! Jag var i krokarna av en riktig ”invandrarbutik”, med eggplant dip på burk, rosa picklade majrovor och såklart persiskt tunnbröd. Goa grejer. Som passar till falafel (och en massa annat). 

Men jag orkade fan inte göra falafel. Så jag life-hackade falafeln: 

1 frp kokta kikärtor

1-2 tsk spiskummin

1-2 tsk paprikapulver

1 tsk malen koriander

1 tsk oregano, smulad

1 tsk citronskal (eller lite citronsaft)

1 klyfta vitlök, riven 

1 tsk tahini

Olja. 

Häll av spadet från kikärtorna (spara gärna till majonnäs eller tex maränger). Hetta upp en panna och stek kikärtorna till de får bra med färg. Dra av från värmen och blanda i alla resterande ingredienser. Tahini kan vara lite svår att blanda ut, häll i lite vatten och låt allt kola bort medan du bearbetar den där klutten sesampasta. 

Ta ett bröd (de är så härligt sega. Som falafelbröden var förr…), dra på tex sambal oelek och eggplant dip, samt några bitar pickles. Sallad, tomat och lök är ju gott också. 

Det är fan inte falafel – men det funkar! 

PS sa jag att vi vann Årets Dagligvara med Oumph! i torsdags? Galet kul! Vi serverade Ssäm med Oumph! till alla innan, det kanske det kan komma ett recept på här ds 

Kommentera

