Cevapcici, baby! 

Min fru har kroatiskt påbrå. En gång, en av de första gångerna jag hälsade på henne i Stockholm, lagade hon mat till mig. 

Cevapcici med råstekt potatis, ajvar, hackad gul lök och gräddfil. Förutom att jag älskar när folk lagar mat till mig och att jag eventuellt var lite påverkad av min kärlek till henne och den kärleksförklaring som låg i hennes mat – så var det nog bland det godaste jag ätit! Jag tycker faktiskt att laga mat till sina nära och kära är något av en kärlekshandling. Faktum är att mat är förknippat med en intimitet som inte går att bortse från; maten ska stoppas in i din mun, ner i din mage och påverka hela din kropp. Mat är därför en fråga om tillit. 

Eftersom jag verkligen gillade den här rätten i just dessa kombinationer, så smög den sig in på menyn i den skolrestaurang där jag var kökschef. Alla nya idéer var välkomna och som jag minns det kände sig min fru, dåvarande sambo, sig smickrad och gästerna var nöjda! 

Ca 250 G Sojafärs (Anamma)

1/2 finhackad lök

1 dl ströbröd

1,5 msk potatismjöl

0,5 dl ajvar 

0,5 dl imat

1 pressad vitlöksklyfta

3 msk paprikapulver 

2 tsk spiskummin

1 tsk malen koriander

1 krm chilipulver (eller så mkt du gillar)

Salt….typ 1 tsk

Olja

Svetta löken i olja. tills den blir mjuk. Blanda ihop alla ingredienser noga. Låt svälla 10-15 minuter. Forma små järpar och stek i tex mjölkfritt margarin runt om till de små knubbisarna fått fin stekyta. Lägg på ett lock och dra undan från värmen några minuter, eller ställ in i ugnen på 150 grader några minuter. 

Fritt fram att servera med rå lök, växtbaserad gräddfil (tycker Alpros osötade, naturella yoghurt är rätt lik) och ajvar relish. 

Kommentera

