Soppa med vita bönor och citron

Vet inte vad jag tycker om soppor egentligen. Ärtsoppa med mycket senap gillar jag, men den ska vara tjock!

Gulaschsoppa brukade jag gilla, även mer gryta än soppa, om jag får välja. 

Nu har jag i allafall gjort en soppa, med gröna ärter, spenat och vita bönor. Citron fräschar upp de lite jordiga smakerna.

100 g lök (typ en liten)

0,5 – 1 vitlöksklyfta

100 g ärter

100 g fryst spenat

190 g vita, kokta bönor

3 dl vatten

2,5 dl iMat

2,5 msk grönsaksbuljongpulver

1 msk rivet citronskal

1 msk citronsaft

Salt och vitpeppar

Skala o grovhacka lökarna. Koka med vatten och buljong 5 minuter. I med resten. Låt koka upp och mixa slät. Smaka av och ät! 

Soppa med gröna ärter, spenat och citron.
Kommentera

