Pumpasoppa med anchochili och rostade kärnor. 

Det bästa med, den för oss i Sverige, tämligen nya företeelsen är att säsongen för pumpa fått lite av en renässans. Kanske inbillar jag mig.

Första gången jag åt pumpasoppa var på Fredsgatan 12, där jag hade en kort, men intensiv praktik för eoner sedan. Ingefära, lök, chili….kanske vitlök, frästes och pumpaköttet rostades hårt i ugnen innan allt kokades ihop. Det var, som allt annat på nu saligen insomnade stjärnkrogen, fantastiskt gott. Jag har inte fått en lika god soppa på pumpa sen dess och har heller inte lyckats återskapa den.

Spaghettipumpa fick jag i USA en gång. Vi bakade den i halvor, med salt och smör i dess hålrum. När den var klar och skrapades ur, påminde fibrerna väldigt mycket om spaghetti. Mer smör, svartpeppar och parmesan på, självklart otroligt gott!

Vi gjorde en pumpagubbe, jag och barnen idag. En inte alltför stor Muscatpumpa fick möta kniven. Kärnorna sparade jag, tog bort det värsta av köttet som sitter runt, kokade sedan kärnorna i vatten ett par minuter, sköljde genom en finmaskig sil och rörde runt med handen. De långa fibrerna fastnade på mina fingrar, medan kärnorna ramlade av. Jag upprepade proceduren och fick nästan helt köttfria kärnor.

Dessa la jag på en plåt, med lite, lite olja och ett chilisalt. De fick gå på 100 grader tills de var i stort sett torra. Sen höjde jag värmen till 200 grader och rostade tills de började få färg. Skakade på plåten ibland. Sen slog jag av ugnen och lät kärnorna fortsätta torka på eftervärme bra länge.

Av det lilla kött jag fick ut pumpan gjorde jag en soppa. Kanske en liter pumpakött.

2 cm färsk hackad ingefära

3 vitlöksklyftor, hackade

1 stjärnanis

1 lagerblad

Några kardemummakärnor

1/2 ancochili

1 grönsaksbuljongtärning

1 dl iMat grädde

Mer chili

Limesaft

Agavesirap

Salt

Fräs ingefära o vitlök. Tillsätt pumpan och låt det fräsa med några minuter. Tillsätt vatten så det precis täcker. I med lagerblad, anis och en halv ancho (hacka den lite). Låt allt koka till pumpan är mjuk och en del av vattnet kokat bort. Fisks upp anis och lagerblad. Mixa allt och passera genom en finmaskig sil. Tillbaks på plattan. Koka upp, tillsätt resten och smaka av. Det krävs en del salt.

Servera med pumpakärnorna.

Kommentera

