Noisette eller schnitzel. 

Min äldsta gillar vegansk schnitzel. Helst färdig från butiken. 

För nåt pr sedan gjorde jag dock egen som lev riktigt bra. Kommer inte ihåg receptet, så höftade ihop nåt. Smeten blev lösare än jag kommer ihåg den och jag ville inte ha i mer ströbröd, så jag körde ändå. 

Det gamla receptet gick att forma till en platt schnitzel och sedan panera direkt. Väldigt smidigt. Detta fick jag först steka och sen kyla för att kunna panera. Lite omständigt – däremot gillade jag hur smeten betedde sig vid stekning, dvs innan panering. Det påminde en del om kalv eller kyckling, tyckte jag. 

2 dl blötlagda cashewnötter

1 tetra stora vita bönor, med eller utan spad

2 skalade råa potatisar

2 msk potatismjöl

1 dl ströbröd

2 msk buljongpulver

2 msk Bjäst

1 tsk vitpeppar

Mixa allt och låt svälla ett tag (för en tjockare konsistens, som kanske går att panera direkt; hoppa över bönspadet).

Klicka ut i varm panna och bred ut lite. Vänd när den undre ytan fått en gyllengul färg. Nu kan du äta direkt, eller låta biffarna ligga i kylen ett tag innan du panerar. 

Jag brukar göra en smet av Imat och potatismjöl alt majsstärkelse. Imaten gör att redningen inte separerar, som med vatten. Doppa varsomhelst i smeten och sen i panko eller ströbröd. 

​​

Utan panering
Kommentera

